Maatregelen voor burgerhulpverleners in verband met het coronavirus

23 maart 2020

De COVID-19 pandemie die nu ook Nederland in volle hevigheid heeft getroffen, heeft bij HartslagNu geleid tot nieuwe richtlijnen om verspreiding van het virus tegen te gaan. In deze mail beschrijven we de belangrijkste maatregelen bij reanimatieoproepen in relatie tot het coronavirus.

Infectie voorkomen

Het coronavirus kan worden overgebracht via de luchtwegen. Dit betekent dat we voorzichtig moeten omgaan met reanimaties. Echter, de besmettelijkheid en de complicaties voor jongere burgerhulpverleners zijn aanzienlijk kleiner dan voor oudere hulpverleners. Het risico van overdracht bij een coronavirus besmette reanimatiepatiënt (en) bij luchtweghandelingen zoals mond-op-mond beademing is groot (bijna 100%). Onder de 50 jaar is het risico op de ziekte COVID-19 laag. Boven de 50 jaar is het risico veel groter.

Daarom heeft HartslagNu samen met de wetenschappelijke raad van de Nederlandse Reanimatieraad (NRR), het RIVM, de Nederlandse Vereniging van Medische Managers Ambulancezorg en Ambulancezorg Nederland een advies uitgebracht waarin enkele voorzorgsmaatregelen worden benoemd bij reanimaties.

Maatregelen

Voor een inzet:
• Geef geen mond-op-mond beademing meer bij volwassenen;
• Bij een reanimatie van kinderen blijft de situatie ongewijzigd vanwege het beperkte risico op besmetting.
• HartslagNu alarmeert de komende periode alleen burgerhulpverleners onder de 50 jaar. Mensen die geen leeftijd hebben ingevoerd, worden niet gealarmeerd. Heb je geen leeftijd ingevoerd bij jouw profiel dan adviseren wij om dit alsnog te doen.
• Voor het vaststellen van wel/geen ademhaling vervalt het ‘Luisteren’ naar een ademhaling of ‘Voelen’ van een ademhaling. Dat betekent dat alleen het ‘Kijken’ nog wordt uitgevoerd.
• Voel je je ziek? Ga niet naar een reanimatie.
• Val je in de hoogrisicogroep: ga niet naar een reanimatie.
Tijdens een inzet:
• Zorg dat er maximaal twee burgerhulpverleners (incl. brandweer/politie) zijn bij een slachtoffer. Anderen staan op ruime afstand.
• Eén burgerhulpverlener geeft borstcompressies, de andere staat bij de voeten van het slachtoffer i.v.m. aflossen van de hartmassage.
• Pocketmasks, Kiss of Lifes of andere middelen ter bescherming bij (mond-op-mond) beademing tijdens reanimatie zijn in dit geval niet veilig en moeten daarom niet gebruikt worden!
Na een inzet:
• Desinfecteer je handen zo snel als mogelijk bij een ambulance.
Wij beseffen dat, gezien de dynamiek van deze pandemie, dit advies een beperkte houdbaarheid kan hebben. Mochten er veranderingen in de situatie optreden, dan stellen wij jou hiervan op de hoogte.

Verder is het voor jou belangrijk om te weten dat je als burgerhulpverlener niet aansprakelijk bent voor het niet uitvoeren van de beademing/reanimatie. Voel je ook niet verplicht om naar een reanimatie te gaan, als je je hier niet zeker over voelt.

Maatregelen tegen verspreiding Coronavirus

13 maart 2020

In aansluiting op de landelijke maatregelen tegen het Coronavirus (Covid-19) heeft het bestuur van HartslagNu het volgende besloten:

Er worden geen burgerhulpverleners meer gestuurd naar een reanimatie-adres waarvan bekend is dat het een quarantaine adres is. Burgerhulpverleners hebben namelijk geen persoonlijke beschermingsmiddelen bij zich. Het bestuur van HartslagNu heeft dit besluit genomen na overleg met MMAs.

Een huis is in quarantaine, wat nu?

De adressen van personen waarvan bekend is dat zij in quarantaine zijn, zijn bekend bij de meldkamers. Zodra er een reanimatiemelding is op zo’n adres, wordt deze melding geannuleerd door de meldkamercentralist en bekend gemaakt bij HartslagNu.

Vermoed je dat er een besmetting/verspreiding van Covid-19 is naar aanleiding van een reanimatiemelding? Dan is het belangrijk om te zorgen dat dit zo snel mogelijk opgemerkt wordt en dat we ervoor zorgen dat het virus zich niet of nauwelijks kan verspreiden. Meld je vermoedens direct bij ons via info@hartslagnu.nl

HartslagNu zal – in samenwerking met lokale partners – alert en proactief handelen door bij (overige) verdachte situaties gepaste maatregelen te nemen in overleg met de gealarmeerde burgerhulpverleners.

 

HartslagNu en Hartstichting blij met één landelijke AED-database

Duidelijkheid voor burgerhulpverleners en AED-eigenaren

28 februari 2020

Het Rode Kruis heeft besloten zijn open AED-database te sluiten. HartslagNu en de Hartstichting zijn blij met dit besluit. Het betekent duidelijkheid voor burgerhulpverleners en AED-eigenaren. Er is nu één AED-database (van HartslagNu) met een koppeling naar alarmnummer 112. Hiermee vergroten we de overlevingskansen van mensen met een hartstilstand.

De meldkamer activeert via HartslagNu getrainde burgerhulpverleners, die weten waar en hoe ze de dichtstbijzijnde AED’s kunnen ophalen. Dit systeem is ingericht op de snelst mogelijke en effectieve hulp. Zodat overal in Nederland binnen 6 minuten kan worden gestart met reanimeren en een AED kan worden ingezet. Het opzetten en onderhouden van een dergelijk systeem vergt tijd en toewijding. HartslagNu is hier fulltime mee bezig. HartslagNu registreert en controleert voortdurend de aanwezigheid en onderhoud van AED’s. We begrijpen dus goed dat het Rode Kruis ervan af ziet een alternatief systeem in de lucht te houden.

De Hartstichting zet zich samen met partners in om de laatste plekken in Nederland dekkend te krijgen met AED’s. Er zijn in totaal nog 5000 aangemelde AED’s nodig. Wij roepen mensen die dat nog niet gedaan hebben op, hun AED aan te melden bij HartslagNu.

Verwarring over AED-database van het Rode Kruis

26 november 2019

In diverse media worden vragen gesteld over de AED-database van het Rode Kruis en het verschil met de database van HartslagNu. Het Rode Kruis heeft een EHBO-app waarin zij een eigen openbare AED-database hebben.

HartslagNu maakt zich zorgen over de verwarring die hierdoor is ontstaan.

Wat is het verschil tussen de database van het Rode Kruis en HartslagNu?
De AED’s die in de database van HartslagNu staan, worden ingezet wanneer via 112 een melding van een hartstilstand is. Het doel van HartslagNu is om ervoor te zorgen dat bij een hartstilstand iemand binnen zes minuten de juiste hulp krijgt waardoor de kans op overleven en leven met minimale schade zo groot mogelijk is. HartslagNu zorgt via een geavanceerd systeem voor gecoördineerde hulp door getrainde burgerhulpverleners die weten hoe ze moeten reanimeren en een AED gebruiken. Het oproepsysteem is een aanvulling op de professionele hulpdiensten.

Van de AED’s in de HartslagNu-database is bekend wanneer deze beschikbaar zijn en of er een pincode nodig is om de kast te openen. Bij de vraag om een AED te halen, krijgen burgerhulpverleners via HartslagNu de exacte locatie van de dichtstbijzijnde AED door en eventueel de pincode als dit nodig is. Zo krijgt het slachtoffer binnen zes minuten de juiste hulp terwijl de ambulance onderweg is.

Het doel van de openbare database van het Rode Kruis is dat iedereen kan zien waar de AED’s hangen. Deze zijn niet per se aangemeld bij het oproepsysteem. De database van het Rode Kruis is ook niet gekoppeld aan 112.

Het Rode Kruis biedt in de app de mogelijkheid om AED’s aan te melden. Dat betekent echter niet dat deze AED’s automatisch bij het oproepsysteem worden aangemeld. Hierdoor ontstaat onjuiste beeldvorming, omdat mensen in de veronderstelling zijn dat ze hun AED bij HartslagNu hebben aangemeld.

Vertrek Rode Kruis uit bestuur HartslagNu
Het Rode Kruis heeft afgelopen zomer besloten om uit het bestuur van HartslagNu te stappen. Het wil zich vanuit eigen visie en beleid richten op reanimatie, het geven van reanimatiecursussen en het onderhouden van een AED-database in de eigen EHBO-app.

Het bestuur van HartslagNu respecteert het besluit van het Rode Kruis, maar maakt zich zorgen over de keuze van het Rode Kruis een eigen AED-database te onderhouden.

Vragen over AED-database Rode Kruis

Geplaatst op: 18 november 2019

In diverse regionale kranten worden vragen gesteld over de toegankelijkheid van AED’s die in de database staan van de EHBO-app van het Rode Kruis. Hoe zit het nu precies? We vragen het Eline Nijhof, hoofd EHBO van het Nederlandse Rode Kruis.

Waarom heeft het Rode Kruis een app waar een AED-database in zit?
Het Rode Kruis wil dat iedereen elkaar in noodsituaties kan helpen. In onze EHBO-app kan daarom iedereen lezen hoe hij moet handelen bij verschillende soorten letsels, zodat mensen zich kunnen voorbereiden op kleine en grote noodsituaties, van bloedneus tot hartstilstand. AED’s redden levens, daarom willen we dat er zoveel mogelijk AED’s in Nederland 24/7 zichtbaar en beschikbaar zijn voor burgers en voor hulpverleners. En dat iedereen ook weet hoe hij een AED bedient en moet reanimeren. In de EHBO-app van het Rode Kruis zit een openbare AED-database zodat iedereen kan zien waar in de buurt een AED te vinden is.

Hoe betrouwbaar zijn de gegevens in de AED-database van het Rode Kruis?
De kracht van ons systeem is dat alle Nederlanders AED’s kunnen aanmelden, maar het bijeffect is dat er soms fouten insluipen. Wij zetten ons in om de fouten eruit te halen. De afgelopen tijd zijn er zo’n 15.000 van de 24.356 AED’s die in de database zitten gecontroleerd. AED-beheerders zijn helaas in Nederland niet verplicht om hun AED aan te melden of te registeren. Gevolg: geen enkele AED-database in Nederland is compleet. We werken hard aan verbetering van de database, maar kunnen dit niet alleen. We roepen dan ook iedereen op ons hierbij te helpen. Stel je AED daarom publiekelijk beschikbaar en meld je AED aan via de EHBO-app of via aed.rodekruis.nl.
Over het feit dat het Rode Kruis zelf data verzamelt en de manier waarop dat gebeurt, zegt men: Dat gaat levens kosten!
Het Rode Kruis heeft sinds 2015 een AED-database, die hebben we overgedragen gekregen van het Radboudumc in Nijmegen. Op dat moment was de database al een openbare database, die door iedereen geraadpleegd kon worden. We hebben altijd op dezelfde manier informatie vergaard. De betrokken partijen zijn al jaren op de hoogte van onze database die gevuld wordt door het publiek en beschikbaar is voor het publiek.

Klopt het dat sommige AED’s niet toegankelijk zijn, omdat er een pincode op zit?
Het klopt dat er AED’s in de database staan die een pincode hebben. In totaal hebben we het over minder dan 7 procent van het totaal aantal AED’s in onze database. We gaan in onze app zo snel mogelijk vermelden welke AED’s een slot hebben. Iets dergelijks hebben we ook gedaan met openingstijden van de locaties waar ze hangen.

Maar zijn AED’s in openbare kasten niet gewilde objecten voor diefstal?
Het Rode Kruis wil in de nabije toekomst alleen nog maar kasten zonder code om dit soort betreurenswaardige situaties te voorkomen. We weten overigens dat de AED-database in de EHBO-app vooral preventief gebruikt wordt om te kijken of er voldoende AED’s in de buurt hangen of dat er een AED aangeschaft moet worden, bijvoorbeeld door de wijk, het buurthuis of de sportvereniging. In het geval van een reanimatie is het vooral belangrijk dat 112 gebeld wordt, zodat een hulpverlener zo snel mogelijk ter plaatse kan zijn. En we roepen ook iedereen op om preventief te bekijken of er in hun buurt een AED beschikbaar is.

Waarom zijn er eigenlijk twee verschillende databases?
Omdat het Rode Kruis vanuit zijn brede eerste hulpdoelstelling wil dat iedereen elkaar kan helpen in tijden van nood, streeft de hulporganisatie naar een openbare database die toegankelijk is voor iedereen. De database van HarslagNu is alleen toegankelijk voor hulpverleners binnen het burgerhulpverlenersnetwerk.

Wat is het verschil?
De database in de EHBO-app van het Rode Kruis is voor iedereen toegankelijk. Hierin kun je zien waar bij jou in de buurt een AED te vinden is. Het Rode Kruis wil dat iedereen elkaar in nood kan helpen. Omdat AED’s levens redden, willen we dat er zoveel mogelijk AED’s in Nederland zichtbaar en 24/7 beschikbaar zijn voor burgers en hulpverleners. HartslagNu heeft een gesloten database die alleen toegankelijk is voor geregistreerde burgerhulpverleners.

Waarom stapte het Rode Kruis afgelopen jaar uit het bestuur van HartslagNu?
Het Rode Kruis wil vanuit zijn visie dat iedereen elkaar kan helpen in tijden van nood een openbare database met AED’s die toegankelijk is voor iedereen. HartslagNu wil alleen een database die alleen toegankelijk voor hulpverleners binnen het burgerhulpverlenersnetwerk. Het Rode Kruis onderschrijft het belang van HartslagNu, maar gezien het verschil van inzicht ten aanzien van de invulling van de database vindt het een bestuurszetel niet noodzakelijk. Het Rode Kruis is ervan overtuigd dat de databases naast elkaar kunnen bestaan om gezamenlijk meer levens te redden en heeft voorgesteld om onafhankelijk onderzoek te laten doen of de databases complementair zijn aan elkaar.

Levensreddende AED nu ook in station Oldenzaal

In februari kwam op het station van Weesp een persoon om het leven, omdat op het station geen AED aanwezig was.

Heel frustrerend volgens de hulpverlener van destijds, Arnoud Vermeer. Het zette mij aan om te kijken of op het Oldenzaals trein- en busstation wel een AED voorhanden was. Dat bleek niet het geval. Daarom werd een eenmansactie gestart. Oldenzaalse ondernemers, Stichting Hart voor Oldenzaal, Buurtinitiatief Oldenzaal, en NS stations waren allen bereid om bijdragen te leveren.

Goed initiatief
NS station heeft in een deel van de kosten bijgedragen, maar neemt nu verder alle verantwoordelijkheid op zich. Zoals verzekering, diefstal, controle en periodiek onderhoud. Hopelijk is het niet nodig dat de AED moet worden gebruikt. Toch is het goed dat we ook hier op het Oldenzaalse station zijn voorbereid op het geval, dat.

Leer reanimeren
De vervolgactie is nu om vrijwilligers te vinden die de opleiding reanimatie en AED opleiding willen volgen. Buurtpreventie Oldenzaal stelt hier gelden voor ter beschikking.

zie ook: https://www.hartvanoldenzaal.nl/nieuws/algemeen/40900/levensreddende-aed-nu-ook-in-station-oldenzaal

Al €1.000.000 euro opgehaald voor AED’s in de buurt

Miljoen euro opgehaald voor AED’s in de buurt
Gepubliceerd op: 4 december 2018
Laatst gewijzigd op: 4 december 2018
AED+met+buitenkast

 

Buurtbewoners in heel Nederland hebben samen al 1 miljoen euro opgehaald voor AED’s bij hun in de buurt. Via het platform BuurtAED.nl zijn op tal van plekken acties gestart om geld voor de aanschaf van een AED bij elkaar te krijgen. In totaal hebben al bijna 30 duizend buren gedoneerd voor zo’n levensreddend apparaat in de buurt.
 
“Toen we in maart dit jaar begonnen met BuurtAED hadden we niet durven dromen dat het zo snel zou gaan,” zegt Marianne Spoelstra van de Hartstichting. “Je merkt dat het onderwerp enorm leeft. Mensen gaan het gesprek aan met de buren en zeggen tegen elkaar: we moeten zelf ook iets doen. Want door de kosten samen te dragen, wordt de aanschaf van een AED een stuk laagdrempeliger. Voor een klein bedrag, kun je een gigantisch verschil maken: je kunt helpen een mensenleven te redden met een AED.

 

Nu landelijk één oproepsysteem voor reanimatie

Gepubliceerd op: september 2018
Laatst gewijzigd op: september 2018

Nederland heeft nu één landelijk oproepsysteem voor reanimatie: HartslagNu. Burgerhulpverleners die zijn aangesloten bij het systeem kunnen nu overal in Nederland worden opgeroepen bij een 112-melding van een hartstilstand. Waar ze ook zijn.

Nederland is hiermee het eerste land ter wereld dat op deze schaal burgers oproept bij een hartstilstand in hun buurt.

Twee oproepsystemen samengevoegd

Het nieuwe HartslagNu is een samenvoeging van 2 oproepsystemen: HartveiligWonen en HartslagNu. Eerder bedienden zij elk een deel van Nederland. Toen kon een burgerhulpverlener alleen opgeroepen worden in zijn eigen regio. Nu kan dat in heel Nederland.

Gegevens AED controleren

Gepubliceerd op: 20 maart 2018
Laatst gewijzigd op: 20 maart 2018
 
 
Helaas blijven we in de accounts van burgerhulpverleners en AED’s regelmatig zien, dat bepaalde gegevens niet meer correct zijn.

Dit zorgt ervoor dat burgerhulpverleners en AED’s niet ingezet kunnen worden tijdens een reanimatie.

Het is dus belangrijk om alle gegevens actueel te houden.

Voor de burgerhulpverleners is het van belang om de volgende gegevens actueel te houden:

– Datum van uw laatst gevolgde reanimatiecursus
– E-mailadres
– Telefoonnummer
– Adreswijziging

Voor de AED-beheerders is het van belang om de volgende gegevens actueel te houden:

– Adres van de AED
– Verloopdatum van de elektroden
– Verloopdatum van de accu

Wijzigingen kunt u doorgeven via info@hartslagnu.nl of via 088-0330245.

Pilotfase BuurtAED gestart

Gepubliceerd op: 22 februari 2018
Laatst gewijzigd op: 22 februari 2018

De Hartstichting is in samenwerking met Philips gestart met de pilotfase van Buurtaed.nl (zie ook onderstaand bericht 2 januari 2018).

LEES MEER >>

Hartstichting en Philips werken samen aan hartgezonde samenleving

Gepubliceerd op: 26 januari 2018
Laatst gewijzigd op: 26 januari 2018

Philips en de Hartstichting gaan de komende drie jaren samenwerken om het leven van hart- en vaatpatiënten en (hoog)risicogroepen in Nederland te verbeteren. We werken samen aan een netwerk van burgerhulpverleners en AED’s, een gezonde leefstijl en innovatieve behandelingen voor hartpatiënten. Vandaag tekenden beide partijen in Eindhoven de samenwerkingsovereenkomst.

LEES MEER >>

Vergoeding gebruikskosten AED

Gepubliceerd op: 2 januari 2018
Laatst gewijzigd op: 2 januari 2018

Met ingang van 1 januari 2018 komen de gebruikskosten die direct gerelateerd zijn aan een AED-inzet, voor vergoeding in aanmerking. Als eigenaar van de AED kunt u de kosten declareren bij Ambulance Oost door gebruik te maken van het formulier op www.ambulanceoost.nl. Alleen volledig ingevulde formulieren, voorzien van de factuur als bijlage, worden in behandeling genomen.

Onder de kosten voor een daadwerkelijke AED-inzet worden verstaan, de kosten die rechtstreeks gerelateerd zijn aan een AED-inzet bij een verzekerde. Het betreft alleen het vervangen van de elektroden en het uitlezen van de AED. De vervanging van de batterij valt onder de reguliere kosten, tenzij een batterij iedere keer vervangen moet worden na een AED-inzet.

De AED-eigenaar kan de nota van het weer gebruiksklaar maken van de AED na een inzet rechtstreeks indienen bij Ambulance Oost. Ambulance Oost vergoedt de kosten vervolgens aan de AED-eigenaar.

Bij vragen kunt u contact opnemen met: Opleidingen@ambulanceoost.nl

LEES MEER >>

Neem contact op

Via dit formulier stuur je ons een mail, we reageren zo spoedig mogelijk.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search